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"브랜드의 역사는 4270년전에 시작되었다!"
"브랜드의 역사는 4270년전에 시작되었다!"
  • 편집국
  • 승인 2020.07.08 23:37
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2008년 '브랜드의 기원'이라는 논문에서 브랜드의 기원을 BC2250년경으로 제시
브랜드의 기원은 단어의 출현시기가 아니라 기능의 출현시기로 조정되어야

박항기의 브랜드칼럼 (5)

브랜드의 기원을 검색해보면 대부분 옛 노르웨이 말로 '불로 지지다'에서 시작되었다고 나옵니다. 가축에 인두로 식별한 행위를 '브랜드'라고 했다는 근거지요. 많은 브랜드 책에서도 그렇게 나옵니다. 그래서 일반대중은 브랜드가 중세시대에 나온 것이라 생각하기 쉽습니다. 또한 BC 7C 그리스 상인이 거래하는 항아리에 자신의 이름을 넣은 데서 시작되었다고도 합니다. 그러나 이것은 브랜드의 역사를 심도있게 파악하지 못한 내용입니다.

2017년 박지페(박항기사장의 브랜드 지식페스티발) 세미나 때 이 부분을 동료들과 연구해서 발표한 내용으로 설명드리자면, 2008년 캐나다 맥길대학교의 칼 무어교수와 수잔 레이드교수가 '브랜드의 기원'이라는 논문에서 브랜드의 기원을 BC2250년경으로 제시하고 있습니다.

BC2250+AD2020=4270
BC2250+AD2020=4270

인더스밸리에서 발견된 돌도장이 어떤 것을 식별하는데 사용되었다는 것입니다. 자신의 소유권을 주장한 하기 위해서지요. 이 발표가 있기 전 최고기록은 이집트 상형 문자시대 무덤에 기록한 이름이었고 지금부터 4000년전이었습니다.

브랜드는 처음엔 식별기능을 수행하기 위한 도구였을 것입니다. 내 것임을 알리는 것이 중요했기 때문이지요. 이후 지배계급구조에 따른 생산시스템이 만들어지고 이를 통제할 수단으로 브랜드는 식별기능에 이어 품질보증기능이 첨가되게 되었을 것입니다. 제대로 만들지 않으면 처벌하기 위한 제도였을 겁니다. 이것이 지금도 남아있다는 점이 놀랍습니다. 제품패키지에 적혀있는 생산자이름과 공장라인, 그리고 생산시간이 그것입니다.  '차별화’ 기능은 잉여생산에 의해 거래가 생기는 과정에서 품질 우위를 표시하기 위해 생겨났으리라 판단됩니다. 내 것이 품질이 좋으니 값을 달리 받아야 한다는 의도에서 다른 형태의 도형이나 기호를 사용했을 겁니다.

브랜드의 기원은 단어가 아닌 기능의 출현시기로 조정되어야 한다.

'브랜드'란 단어의 기원이 중세(정확히는 15세기)인 것은  맞지만 브랜드의 기원은 위와 같은 본원적 기능에 맞춰어볼 때 중세보다는 훨씬 오래전에 존재했을 겁니다.

브랜드의 기원을 15세기라고 얘기하는 사람은 브랜드에 대해 깊이 있게 고민해 본 사람이 아닙니다. 불로 지지는 행위라 하더라도 그 행위는 중세 이전 고대 이집트시대였습니다.

브랜드의 기원은 단어의 출현시기가 아니라 기능의 출현시기로 조정되어야 합니다.

 

글. 박항기 (메타브랜딩 CBO 사장)

 

* 이 글은 저의 순수 지적 산물이므로 인용시에는 반드시 출처를 밝혀주시기 바랍니다.

 

Brand history began 4270 years ago
- Park's brand column (5)

Most searches would lead to show the word brand started to appear originated from the meaning 'burning by fire' traced to Old Norse. Some expressive inscriptions of ownership or differentiation were cauterized by flaming into live stocks, which behavior was called branding or brand. Many brand books come up with the same examinations. The ordinary people may well think that the word brand came from the Middle Ages. There is another source saying that the word began by putting his name in jars traded by a Greek merchant of 7C BC.

However, this is not a deep grasp of the brand's history. In the 2017 “Parkjife(Park Hang-Gi's Brand Knowledge Festival)” seminar, we launched on this origin problem and concluded the brand started around BC 2250. After searching for a spectrum of papers, books, articles and journals, we sourced out a thesis by two McGill University professors, Moore, K., & Reid, S. (2008). The article appeared in Business History is titled “The birth of brand: 4000 years of branding.”

The professors found out a stone stamp found in Indus Valley Civilization area of Old India had been used to identify something. They concluded it might be used to claim somebody’s ownership. The other academic source before the paper had suggested the earlier evidence that names having brand function were recorded in the Egyptian hieroglyphic tomb 4000 years ago.

The brand would initially be a device to perform identification function. Because it was important to announce that it was somebody’s.

Afterwards, once governing class structure was established, production systems followed, and to control producing process, the brand would have to have a quality assurance function besides identification. If products were short of promises as expected, the system to punish it was required. It is amazing that this remains. This is the name of the producer, the factory line, and the production time written on the product package on the shelves.

The differentiation function of the brand is thought to have been created to show the quality advantage in the process of the transaction after producers reached surplus in making things. They might assume they should employ different shapes or symbols with the intention of getting higher value because our quality of products is superior.

It is true that the origin of the word brand is the Middle Ages (exactly in the 15th century), but the origin of the brand functions would have existed much longer than the Middle Ages.

Anyone who utters the origin of a brand started in the 15th century is not a person who has thought seriously about the brand. Burning by fire is not a starting line of the brand. Inscriptions by flame happened in an ancient Egyptian period or elsewhere much before the Middle Ages.

The controversy over the origin of the brand should be oriented to the brand functions, not the appearance of the word.

 

Writer: Park Hang-gi
CBO President, Metabranding

 

*This is my pure intellectual product, so please be sure to indicate the source when quoting.

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